Teenage boy in troubles

Mijn leerproces als leraar

Het blijft me bezig houden: wat is aangeboren en wat wordt bepaald door de omgeving? Als je een groot doorzettingsvermogen hebt, komt dat dan omdat je daarmee geboren bent? Neem een andere eigenschap: je bent moedig! Heb je die eigenschap dan bij leven ontwikkeld of was je het al bij geboorte? Wat erf je van je ouders? Psychologen en neurowetenschappers breken zich het hoofd over dit onderwerp. Het boeit me mateloos, maar snappen doe ik het nog steeds niet.

Ik ben man van de praktijk, man van het onderwijs. Toen ik een jonge leraar was, sprak ik nogal eens – waarschijnlijk iets te uitbundig – mijn vertrouwen uit in de mogelijkheden van de leerling. Steevast zeiden ouders of oudere collega

(Visited 226 times, 1 visits today)

Jos Nijkrake

- docent Nederlands MBO - docent Vakdidactiek Lerarenopleiding Nederlands NHL Leeuwarden - onorthodox denker over mooi onderwijs

3 gedachten over “Mijn leerproces als leraar

  1. Prachtig geschreven Jos. Lang leve de ‘etterbakken’ want ook al zie je ze soms liever ‘gewoon’ je goedbedoelde raad opvolgen het is vele malen beter dat ze hun eigen raadgever leren worden. Bovendien wat zou het saai zijn met allemaal ‘brave’ volgzame schapen

  2. Hier zit zoveel waarheid in! Iedreen moet de gelegenheid hebben om zijn/ haar neus te stoten, niemand wacht op ongevraagd advies of erger nog wat voor die ander werkte, in die andere situatie en in die andere dimensie!
    Want hoe zat het ook weer; “we leren het beste van onze fouten” toch?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*