book

Leren over leren

Donderdag 5 november mocht ik aanwezig zijn bij het congres ‘Leren zichtbaar maken‘ met John Hattie in Amsterdam. Hattie, bekend van de grootschalige meta-analyses op gebied van onderwijsonderzoek begon de dag meteen met de moeilijkste vraag die je docenten kunt stellen; wat is leren?

Ik ben sinds dit schooljaar druk bezig met deze vraag en iedere keer kom ik andere antwoorden tegen. Dat is ook niet zo gek, want leren is niet iets wat je ‘even vastpakt’. Het is ongrijpbaar en misschien zelfs wel onzichtbaar. John Hattie wil dat mysterie ontrafelen en probeert het leren ‘zichtbaar’ te maken in zijn gelijknamige boeken. Ik moet zeggen, hij komt een heel eind. Door al die onderzoeken met elkaar te combineren en ‘effectgroottes’ te hanteren kun je uitspraken doen over wat wel leidt tot leren en wat niet, of minder.

 

Het model van John Hattie waarin hij de effectgroottes meet van verschillende onderwijs onderdelen. Hattie stelt dat effectgroottes vanaf 0.4 pas echt een effect hebben op het leren.
Het model van John Hattie waarin hij de effectgroottes meet van verschillende onderwijsonderdelen. Hattie stelt dat effectgroottes vanaf 0.4 pas echt een effect hebben op het leren. In dit voorbeeld heeft het geven van feedback (op de juiste wijze) een effectgrootte van 0.75.

Zonder nu in te gaan op alle onderzoeken en uitkomsten die Hattie heeft verzameld is er

(Visited 156 times, 1 visits today)

Ashwin Brouwer

Docent, coach en onderwijsontwikkelaar op het Friesland College. Daarnaast initiatiefnemer van Social media in het mbo.

Een gedachte over “Leren over leren

  1. Hoi Ashwin, interessant stuk. Ik heb het gevoel dat het hier erg om gaat in het werken met studenten en dat we
    daar eigenlijk nog te weinig bewust mee werken. Gelukkig hebben we mensen zoals jij. :)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*