still-life-851328_1280

De onzichtbare docent

In recente onderzoeken wordt de rol van de docent als grote succesfactor genoemd. Ik wil een heel bepalende factor noemen die in mijn ervaring erg grote invloed heeft op de prestaties van de student: de context en een docent die zich af en toe onzichtbaar kan maken.

Als een gastdocent praat over zijn ervaringen uit de echte praktijk, wordt elk woord door de studenten geabsorbeerd, lijkt het wel en blijkt spanningsboog een flexibel begrip. Het is iets magisch. Ik heb een docent meegemaakt die uit de praktijk kwam. Het eerste jaar kon hij deels varen op zijn status als “iemand die weet hoe het er in de praktijk aan toe gaat”. De jaren daarna vervloog dat aura en werd hij meer en meer een “gewone docent”. Een ander voorbeeld maakte ik mee met een student niveau 2. Hij was niet vooruit te branden. Hij had een enorme rugzak en in begeleidingsgesprekken zaten soms 5 volwassen met hem aan tafel, in een poging hem in beweging te krijgen. Het bleef zonder resultaat, hij kwam niet, of te laat en gebruikte elke pauze om te blowen. Maar op stage waren ze erg tevreden over deze verantwoordelijke student.

Onlangs maakte ik een nog spectaculairdere ommekeer mee. In september startte ik met een groep. Als examen moesten ze een onderneming starten. Deze studenten, die voor hun opleiding veel met laptops werken, waren daar moeilijk van los te rukken. Ik deed verwoede pogingen ze het leslokaal uit te jagen en de wijde wereld in te trekken. De ondernemende buitenwereld op te zoeken en echt iets te beginnen. Ik ben daar maar ten dele in geslaagd, het ging niet van harte, het was niet hun keus en bleef een schoolopdracht. Het was sowieso een lastige groep. Er waren interne spanningen en een aantal studenten ging een aantal keren met elkaar op de vuist. Er volgden wat gesprekken en ik werd hun coach.

Een paar maanden geleden kwam een interessante context voorbij. Een samenwerking met een school op Malta, een webportal maken voor culturele hoofdstad 2018. Het idee was om met de liefhebbers die kant op te gaan. Vijf van de jongens meldden zich er voor aan. Maar tot een dag voor vertrek bleven twijfels bij ons bestaan of de mannen de verantwoordelijkheid zouden kunnen dragen. Op het eiland hebben wij de mannen toch in die verantwoordelijke rol geplaatst: jullie zitten in een eigen appartement, hebben een kaart met buslijnen, Google Maps en een tijdschema, dus dat moet goedkomen, toch?

En toen werd als een geschenk uit de hemel een tweede context in de schoot geworpen. Onze club van 5 MBO-studenten werd geconfronteerd met 40 Maltezers van het HBO. Beide groepen hadden voorstellen gemaakt, die ze pitchten. De Maltezers bleken qua vaktechnisch niveau een voorsprong te hebben, maar ze waren erg bescheiden, ook door de vrij hiërarchische cultuur. Onze studenten hadden daarentegen meer een overall-blik en durfden hun mening met de hele groep te communiceren. Al snel kwamen “onze jongens” in de lead. Zij waren als het ware de ondernemers, die de diensten van de Maltezers gingen afnemen. Ze gingen de gesprekken aan, maakten inventarisaties, hielden stemrondes en kwamen uiteindelijk tot een ultiem voorstel. Ze waren ook in staat hun ideeën te verdedigen als dat nodig was. Toen ze in de tweede week met de docenten van “de bouwers” van de ICT-afdeling werden geconfronteerd, die weer andere ideeën hadden, hielden ze vast aan het eerder beslotene. Op dat moment waren wij er even niet bij om hen te steunen.

Ik ben trots op deze mannen. Niet omdat ze een product zijn van onze input. Maar een product van zichzelf. Alleen, in deze context konden ze zichzelf laten zien op een manier, die blijkbaar op school niet mogelijk was. Eenmaal in die stand hebben ze ons maar af en toe nodig en dan trekken ze aan de bel. Tot die tijd moet je je als docent onzichtbaar kunnen maken (en hopen dat alles goed gaat).

Een stevige analyse is op zijn plaats: wat kunnen we daar anders in doen? Hoe zetten we de studenten dagelijks in hun kracht? Zonder dat we elke week naar Malta moeten vliegen.

(Visited 144 times, 1 visits today)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*